Meer zero emissiebussen op Zuid voorlopig niet betaalbaar

16 December 2020, 12:00 uur
Rotterdam & Regio
mainImage

Afspraak is dat alle OV-bussen in 2030 zero emissie zijn. De RET werkt aan deze opgave in tranches om zo optimaal te kunnen profiteren van technologische ontwikkelingen, heeft mobiliteitswethouder Bokhove aan raadslid Van Groningen (VVD) laten weten, die zich afvroeg op welke manier de duurzaamheidsslag op Zuid wordt gemaakt nu 50 E-bussen geen ladingpunten kunnen krijgen op Zuidplein.

Dat is inderdaaf een probleem. Tot nu toe rijden alleen twee ZE-bussen op Zuid: lijn 32 - Overschie - Station Zuid vv. en lijn 44 - Rotterdam Centraal – Zuidplein vv.

Per eind 2021 zou daar dus lijn 70 (Charlois - Keizerswaard vv.) bijkomen, maar ook in dat geval - net als bij de verbinding naar Barendrecht - is een laadstation op het Zuidplein van belang.

Een versnelling van dat transitiepad - waarvoor overigens De Metropoolregio Rotterdam Den Haag verantwoordelijk is - heeft flinke financiële implicaties. Dat betekent eerder afschrijven van dieselbussen en aanvullende financiële afspraken tussen de RET en MRDH. Gelet op alle financiële uitdagingen is dat nu geen reële optie, aldus de wethouder.

Zie ook:
https://dagblad010.nl/Rotterdam%20&%20Regio/probleem-laadpalen-zuidplein-voor-e-bussen-ret-muurvast